Neuvoa Advisors

Yrityksen omistaja-arvon kehittäminen on kuin maratonin juoksemista ja huippu-urheilua - se vaatii pitkäjänteisyyttä, strategista suunnittelua ja ennen kaikkea kykyä tehdä oikeita päätöksiä oikeaan aikaan ja samalla nähdä kokonaisuus, miten kaikki liittyy kaikkeen. Keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat omistaja-arvon kehittämiseen eri kasvuvaiheissa, ovat esimerkiksi yrityksen kasvu- ja innovointikyky, jatkuva uudistuminen, riskinottokyky ja strategisten kumppanuuksien sekä yritysostojen hyödyntäminen. On kiehtovaa, että joukossamme on yrittäjiä, jotka pystyvät kehittämään kasvustrategioita ja luomaan toiminnallaan merkittävästi arvoa. Olen ollut onnekas saadessani työskennellä tällaisten yrittäjien ja yritysjohtajien kanssa.

Kasvustrategioiden suunnittelu vaatii tasapainoilua riskien ja mahdollisuuksien välillä. Toiset omistajat päätyvät hakemaan investointeihin rahoitusta kasvun tukemiseksi ja näkevät omistuspohjan kehittämisen sekä yrityskaupat keinona kehittää yritystä nopeasti ja vaikuttaa omistaja-arvon kasvamiseen. Toiset yritykset saattavat taas painottaa tulorahoitteisuutta investoinneissa ja pitkäjänteistä omistajuutta, johon yhdistyy vahva yrityskulttuuri. Yhtä oikeaa tapaa ei ole, ja todisteena tästä on se, että voimme nähdä hyvin menestyviä yrityksiä, joilla on hyvin erilaiset kasvustrategiat.

Tänä päivänä yrityskaupat ovat keskeisessä roolissa monen yrityksen kasvustrategian toteuttamisessa ja omistaja-arvon kehittämisessä. Yrityskaupat mahdollistavat kasvun, mutta ne tarkoittavat myös investointeja ja riskinottoa. Me Neuvoalla haluamme olla yrityksille ja yrittäjille luotettu kumppani, kun yrityksen kasvun kulmakiviä ollaan valamassa.

Kasvun suunnittelun rinnalla on hyvä pohtia myös exit-strategiaa. Exit-strategian harkitseminen tulee ajankohtaiseksi, kun nykyinen omistusrakenne ei ole enää kasvun toteuttamisen kannalta optimaalinen, tai mikäli markkinatilanne tarjoaa erityisen suotuisat olosuhteet myynnille. Tekijöitä, jotka vaikuttavat exit-päätökseen, ovat esimerkiksi markkinoiden kehitys, kilpailutilanne ja yrityksen oma kasvupotentiaali. Exitin ajoitus on kriittinen, sillä liian aikainen tai myöhäinen myynti voi johtaa ei-toivottuun lopputulemaan. Siksi onkin tärkeää, että exit-strategiaa pohditaan osana yrityksen ja sen omistajien pitkän aikavälin tavoitteita.

Mitkä ovat toimivimmat reseptit kasvun toteuttamiseksi? Jokainen yritys kohtaa omat ainutlaatuiset haasteensa ja mahdollisuutensa, jonka takia päätimme järjestää yhdessä Tuokon kanssa 4.9. Kasvun kulmakivet -tapahtuman, jossa on paikalla puhumassa aiheen todellisia asiantuntijoita, joilla on myös omakohtaista kokemusta yritysten menestyksekkäästä luotsaamisesta ja omistaja-arvon luonnista. Tervetuloa paikan päälle verkostoitumaan ja kuulemaan ajatuksista aiheen tiimoilta.

Kirjoittaja: Mika Vauhkonen, CEO, Partner

Jaa: